دهب ياقوت مرجان...أحمدك يااارب

الجمعة، 31 أكتوبر، 2008

دهب ياقوت مرجان... أحمدك يــــــااارب
اعتقد أن هذه العبارة هي التي ينطقها كل رئيس جامعة يتم تعيينه في جامعة حلوان ؛ فهي كنز علي بابا اللي مفيش عليه أي رقابة ومتعرفش إيه اللي داخل وإيه اللي خارج من أموال ؛ فمبدئيا الجامعة تحت الإنشاء ويستخدم هذا التعبير للتبرير الدائم من نهب الطلبة كل عام في بند المصروفات يسمي تحت الإنشاء وذلك بالإضافة إلي أن مصاريف جامعة حلوان تعتبر اعلي مصاريف جامعية في جامعات مصر ؛ وثاني حاجة الآلاف التي تدخل الجامعة نتيجة تأجير المحلات التجارية والكافيتريات في السنتر وغيرها ؛ بس مين بيعرف الفلوس ديه بترويح فين ؟ وتالت حاجة ميزانية الجامعة ياهلتري بتتصرف في إيه ؟ !!!
معامل الكمبيوتر وقاعات المحاضرات أسوا مما كانت عليه العام الماضي ؛ مفيش أي خدمات جديدة شايفينها بتقدملنا ؛ حتى وزير التعليم العالي اقر أن الوزارة وضعت ميزانية كبيرة لتطوير العملية التعليمية ودعم كل جامعة بمجموعة كبيرة من أجهزة الداتا شو طب فين الأجهزة ؟... أو فين فلوسها ؟!!!
رابع حاجة ميزانية اتحاد الطلبة تفتكر أتصرفت علي الدي جي والسماعات اللي كانت علي البوابة من أول السنة ؟
ولا علي طبع صور لمبارك يتمشوا بيها طلبة الاتحاد في الجامعة ؟
ولا انحطت في جيوب مين ؟
أكيد إحنا عارفين إن كل الملايين دبه اللي بتتسرق وإحنا ساكتين المفروض تتحسن بيها العملية التعليمية التي أصبحت عملية تجارية هدفها الربح وأصبحت تخرج أجيال مغيبين عن المجتمع وليس لديهم أي انتماء حقيقي تجاه بلدهم نحن نحاول أن ننكر هذا معكم فنبحث عن حقنا وندافع عنه .

0 comments:

تعتقد ما السبب وراء عدم زيادة المصاريف هذا العام ايضاً؟

آخر التدوينات

آخر التعليقات

  © التصميم إهداء :يساري مصري 2008

Back to TOP