الجمعة، 31 أكتوبر، 2008

دعــــــــــــــــــــــــــــوة
يدعوكم طلاب جامعة حلوان بالمشاركة مع حركة مقاومة الطلابية لحضور مؤتمر صحفي تحت عنوان :
(التعسف الامني والاداري ضد طلاب جامعة حلوان )
وذلك في ضوء ما يحدث من انتهاكات مستمرة ومتعددة تشمل تحقيقات ومجالس تاديب وفصل واعمال عنف وبلطجة وصلت في بعض الاحيان الي تحويل مجموعة من الطلاب الي قسم الشرطة بدفع من ادارة الجامعة مما سوف يؤدي الي تشويه ملفات هؤلاء الطلاب ويضر بمستقبلهم
ويحضر المؤتمر مجموعة من الطلاب والحقوقيين واعضاء هيئة التدريس والصحفيين وذلك يوم السبت الموافق 1/11/2008 الساعة 12 ظهرا بمقر مركز الدراسات الاشتراكية 7 ش مراد بالجيزة
الي:
وتفضلوا بقبول فائق الاحترام
للاستعلام :0181940792

Read more...

مدينة دى ولا سجن طرة

المدينة الجامعية في جامعة حلوان ....
المفروض المدينة الجامعية دي موجودة عشان الطلبة المغتربين يسكنوا فيها لكن سبحان الله المدينة الجامعية في جامعة حلوان فيها مباني مقفولة في الوقت اللي طلبة كتير جدا في أمس الحاجة إلي مكان للإقامة واضطروا يسكنوا برة الجامعة ذلك الذي حملهم عبء مادي ضخم لكن يبدو كدة إن الإدارة الجامعة شايفة سكة ثانية للاماكن الفاضية ... يعني مش مكفيهم إن الوجبات داخل المدينة الجامعية زى الزفت يعني لو أنت ساكن جوة المدينة هتبقي نباتي غصب عنك لدرجة إن من كام يوم الطلبة رفضوا إنهم يأكلوا الوجبات وقعدوا يهتفوا "عايزين بروتين عايزين بروتين" لحمـــة يعنى" لكن لا حياة لمن تنادي مع إن إدارة الجامعة معندهاش أكثر من "الخرفان"

Read more...

دهب ياقوت مرجان...أحمدك يااارب

دهب ياقوت مرجان... أحمدك يــــــااارب
اعتقد أن هذه العبارة هي التي ينطقها كل رئيس جامعة يتم تعيينه في جامعة حلوان ؛ فهي كنز علي بابا اللي مفيش عليه أي رقابة ومتعرفش إيه اللي داخل وإيه اللي خارج من أموال ؛ فمبدئيا الجامعة تحت الإنشاء ويستخدم هذا التعبير للتبرير الدائم من نهب الطلبة كل عام في بند المصروفات يسمي تحت الإنشاء وذلك بالإضافة إلي أن مصاريف جامعة حلوان تعتبر اعلي مصاريف جامعية في جامعات مصر ؛ وثاني حاجة الآلاف التي تدخل الجامعة نتيجة تأجير المحلات التجارية والكافيتريات في السنتر وغيرها ؛ بس مين بيعرف الفلوس ديه بترويح فين ؟ وتالت حاجة ميزانية الجامعة ياهلتري بتتصرف في إيه ؟ !!!
معامل الكمبيوتر وقاعات المحاضرات أسوا مما كانت عليه العام الماضي ؛ مفيش أي خدمات جديدة شايفينها بتقدملنا ؛ حتى وزير التعليم العالي اقر أن الوزارة وضعت ميزانية كبيرة لتطوير العملية التعليمية ودعم كل جامعة بمجموعة كبيرة من أجهزة الداتا شو طب فين الأجهزة ؟... أو فين فلوسها ؟!!!
رابع حاجة ميزانية اتحاد الطلبة تفتكر أتصرفت علي الدي جي والسماعات اللي كانت علي البوابة من أول السنة ؟
ولا علي طبع صور لمبارك يتمشوا بيها طلبة الاتحاد في الجامعة ؟
ولا انحطت في جيوب مين ؟
أكيد إحنا عارفين إن كل الملايين دبه اللي بتتسرق وإحنا ساكتين المفروض تتحسن بيها العملية التعليمية التي أصبحت عملية تجارية هدفها الربح وأصبحت تخرج أجيال مغيبين عن المجتمع وليس لديهم أي انتماء حقيقي تجاه بلدهم نحن نحاول أن ننكر هذا معكم فنبحث عن حقنا وندافع عنه .

Read more...

تعتقد ما السبب وراء عدم زيادة المصاريف هذا العام ايضاً؟

آخر التدوينات

آخر التعليقات

  © التصميم إهداء :يساري مصري 2008

Back to TOP